Unlimited holidays:

een zegen of valt het tegen?

Deze maand duiken we dieper in de mogelijkheden van Artificial Intelligence (AI) en onderzoeken we hoe deze technologie het traditionele wervingslandschap verandert. Van het efficiënt screenen van cv's tot het analyseren van video-interviews… het klinkt allemaal heel erg veelbelovend, maar is het ook altijd beter of dé oplossing die we zoeken om werving en selectie te professionaliseren?

 

Chat GPT is de laatste maanden een goede vriend van mij geworden en ik heb ‘het’ eens om wat input gevraagd, want: wat zijn de afwegingen die je kan maken als je traditionele wervingsmethoden vergelijkt met AI? En geen zorgen, deze blog is niet alleen maar door AI geschreven, daarvoor is het veel te leuk om zelf te doen.

 

 

Efficiëntie en Nauwkeurigheid

 

AI kan dankzij geavanceerde algoritmen grote hoeveelheden gegevens verwerken. Hierdoor kan het heel efficiënt en nauwkeurig cv’s of sollicitatiebrieven analyseren en zo alvast gekwalificeerde kandidaten eruit filteren. Een nadeel is wel dat AI in principe vrij ‘dom’ is en alleen de opdracht uit kan voeren die jij hem geeft. Dit kan ervoor zorgen dat jij denkt dat je de juiste opdracht hebt gegeven, maar dat de AI deze opdracht te letterlijk neemt omdat het geen humane nuance kent. Hiervoor moet het eerst geleerd hebben wat daadwerkelijk goede cv’s en sollicitatiebrieven zijn. En daarbij zijn bijvoorbeeld maar twee voorbeelden niet genoeg… Bekijk ook deze video!

 

Het kan dus nog best lastig zijn om AI op een goede manier in te zetten. Het systeem zal een goede kennis moeten bezitten over wat de recruiter onder een geschikte kandidaat verstaat. Bij Flinter selecteren we allang niet meer op cv en een sollicitatiebrief, maar op persoonlijkheid, competenties en prestaties uit het verleden. Hoe leer je dat een AI snel aan?

 

Subjectiviteit of objectiviteit?


Wij als mensen zijn erg goed in onze mening meenemen in het oordelen over anderen. De oorzaak van het mislopen van een recruitmentproces heeft vaak te maken met aannames vanuit de recruiter over een kandidaat. Een voordeel van AI is dat menselijke beïnvloeding tot een minimum beperkt kan blijven. Het kan zich focussen op meetbare feiten en vaardigheden en zorgen voor een eerlijke en gelijke behandeling van alle kandidaten.

 
Menselijke interactie


AI biedt dus zeker mogelijkheden in het analyseren van achtergronden van mensen. Echter, het is vrij slecht in het voeren van een menselijk gesprek… Mensen kunnen dit wel (over het algemeen dan) en het voeren van een face-to-face gesprek biedt je de mogelijkheid om de persoonlijkheid, sociale vaardigheden en culturele fit van een kandidaat beter te beoordelen. Daarnaast is het ook voor kandidaten steeds belangrijker om zich thuis en welkom te voelen bij een organisatie. Het ‘gevoel’ bij een organisatie staat hoog op de wensenlijst van nieuwe medewerkers tegenwoordig. Een hybride benadering kan hierin dus uitkomst bieden, waarbij AI wordt gebruikt voor screeningsdoeleinden en persoonlijke interactie plaatsvindt tijdens latere selectiefasen; een uitgebalanceerde oplossing.

 

Toekomstperspectief


Als je daadwerkelijk AI wilt implementeren in jouw organisatie dan zal dat een hoge kostenpost vormen aangezien het hele concept nog zo nieuw is. Echter, op de lange termijn kan AI een grote rol spelen in de automatisering van tijdrovende taken, zoals het plannen van sollicitatiegesprekken en het beheren van communicatie, screenen van kandidaten enzovoorts. Het kan dus als goede ondersteuning fungeren wat zich terug zal verdienen. Daarnaast kan een AI systeem voorspellende analyses genereren waarbij gebruik wordt gemaakt van historische gegevens. Dit kan bijdragen aan de efficiëntie van je recruitmentteam.

 

Het Perfecte Team


Uiteindelijk draait het om het creëren van het perfecte team door AI en traditionele wervingsmethoden met elkaar te combineren:

  1. Begin met AI: Laat AI het zware werk doen door cv's te screenen en de beste kandidaten naar voren te brengen
    2. Human touch: Organiseer persoonlijke gesprekken met de geselecteerde kandidaten om hun persoonlijkheid, passie en culturele fit te beoordelen. Dit helpt om de juiste match te vinden
    3. Improvement: Laat AI berekenen wat de status is van je inspanningen en stuur vervolgens op verbeteringen voor zowel het gebruik van de AI als het recruitmentteam
  2.  
  3. Door de kracht van AI te combineren met traditionele wervingsmethoden, kun je het beste van beide werelden benutten en het perfecte team samenstellen. We concluderen hiermee dus dat AI het nog niet zal winnen van de mens; we vullen elkaar aan en vinden de ideale balans!

Flinter denkt graag mee in het bouwen van jouw organisatie. 

 

Krijg bijvoorbeeld advies van één van onze HR consultants. Zij voeren een organisatiescan uit van jouw organisatie en geven een organisatie specifiek advies over ieder HR gerelateerd onderwerp.

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies verzamelen gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies maken het mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen en daarom kunnen deze cookies je surfgedrag op verschillende websites volgen.

Cookies

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

De noodzakelijke cookies en anonieme statistieken zijn altijd automatisch actief; als je op "accepteer alle cookies" klikt, accepteer je ook de optionele cookies. Wanneer je zelf wilt kiezen welke cookies je aanzet, klik je op “cookie instellingen”.

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Voor sommige soorten hebben we je toestemming nodig.

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Deze cookies verzamelen anoniem gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies verzamelen gegevens over hoe bezoekers onze website gebruiken, zodat we onze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies maken het mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen. Ook kunnen deze cookies worden gebruikt om gepersonaliseerde advertenties te tonen en daarom kunnen deze cookies je surfgedrag op verschillende websites volgen.